ponedjeljak, 2. travnja 2012.

Problemi sa ishranom djece

Mnogi roditelji sa svojom djecom imaju isti problem, ishrana. Neka djeca već od samog prestanka dojenja i prelaska na tvrdu hranu počnu izvoljevati, te odbijati redovne obroke.

Roditelji izmišljaju sve moguće načine kako bi natjerali dijete da nešto pojede, ali često se svi napori svedu samo na picu, hamburger i gomile slatkiša.

- Sa djetetom treba pričati o hrani, najbolje dok je kupujete ili pripremate.

- Pitajte svoje dijete šta želi jesti, jer ćete ga tako uključiti u odlučivanje, a ono će s obzirom na to da je sam izabrao to lakše i pojesti.

- Važno je da sjedite s djetetom dok ono jede. Bilo bi lijepo da jedete zajedno, ali ako ne možete onda mu barem pravite društvo. Djeca ne vole jesti sama I uvijek trebaju vašu pažnju, a za stolom najviše.

- Djeca odbijaju da jedu jer je to jedna od rijetkih stvari koje mogu kontrolisati. Odbije li da večera, dopustite mu neka ode od stola, ali ne dajte mu desert. Dijete će tražiti hranu čim ogladni, ali tada mu ne dajte grickalice, nego pravu večeru.


Odbija da jede povrće, ne podnosi mleko ili često pati od zatvora... Šta preduzeti?

 Do treće godine, dete voli da otkriva nove ukuse. Iskoristite taj period da ga naviknete na različite ukuse voća, povrća, mesa... Od treće do šeste godine života – ovo će biti praktično nemoguće! Najbolji način da naviknete dete na raznovrsnu ishranu jeste da mu date primer. Ako roditelji svakog dana jedu voće, povrće i ribu, dete će shvatiti da je to dobro i ješće i ono samo! Međutim, ako roditelji ne sarađuju, ovaj zadatak će biti mnogo teži. Uverite dete da je raznovrsna i uravnotežena ishrana zdrava, a ne započinjite svaki obrok svađom i primoravanjem deteta da pojede neku namirnicu. Ako i dalje neće sve da jede, morate pribeći nekim lukavstvima.

Ne voli određene namirnice


Nikad ne pije mleko ili ga ne podnosi

Zašto je mleko neophodno? Njime se unosi kalcijum neophodan za rast i čvrstinu kostiju. Idealno bi bilo da dete dnevno uzima četiri mlečna proizvoda. Retko se dešava da dete ne voli baš sve mlečne proizvode.

Šta predložiti kao zamenu? Dete koje ne voli ili ne podnosi mleko, i dalje ima veliki izbor.

Zapamtite: jogurt i sir ne sadrže laktozu, tako da ih mogu konzumirati i deca koja ne podnose proteine iz kravljeg mleka.

Među mlečnim proizvodima pokušajte da izaberete one naročito bogate kalcijumom: 100 g običnog jogurta sadrži 150 mg kalcijuma, čokoladni krem 120 mg, a voćni jogurt 96 mg. Tu su i sirevi, na primer, ementaler koji je izuzetno bogat kalcijumom (deca prosto obožavaju kada im narendate sir preko jela!)

Pored mlečnih proizvoda, i druge namirnice sadrže kalcijum u dovoljnim količinama: brokoli, zelena salata, peršun, griz, neke mineralne vode, badem i suve smokve... Još jedna ideja: ubacite mleko u svakodnevna jela (u supu, pire, bešamel sos), spremajte poslastice na bazi mlečnih proizvoda (palačinke, kolače sa jogurtom). Vodite računa da ne jedu suviše slano – gram soli dodat jelu izaziva gubitak od 25 do 50 mg kalcijuma putem mokraće.


„Mrzi” meso
Zašto je meso neophodno? Ono je bogato proteinima neophodnim za razvoj i održavanje mišića. Meso je inače i previše zastupljeno u ishrani. Dovoljna količina mesa iznosi 0,8-1 grama dnevno po kilogramu telesne težine. Možete ga davati detetu samo dva do tri puta nedeljno.

Šta predložiti kao zamenu? Na prvom mestu, jaja (60 g mesa = 1 jaje), ribu ili sir. Međutim i druge namirnice sadrže proteine: sušeno povrće (250 g sočiva ili pasulja vredi kao 100 g mesa) ili sušeno voće.


Ne voli povrće
Zašto je povrće neophodno? Ono obezbeđuje vitamine, minerale i vlakna. Pored toga podstiče varenje. Malom broju dece od dve do deset godina se sviđa povrće. Često je potrebno čekati pubertet da počnu zaista da ga cene.

Šta predložiti kao zamenu? Retko se dešava da dete ne voli baš nijedno povrće: ima ga mnogo, a može se jesti kuvano ili sirovo. Povedite dete na pijacu ili u neku baštu gde će moći samo da izabere ili ubere povrće. Zašto ne biste zasadili peršun na terasi? Pustite ga da vam pomaže u kuhinji, naročito kada treba oljuštiti povrće.

Ima problema sa zdravljem

Često pati od zatvora
O zatvoru govorimo kada dete ima manje od tri stolice nedeljno. Ovaj problem se javlja uglavnom kod dečaka, a uzroci mogu biti različiti: neuravnotežena ishrana, uzimanje određenih lekova (na primer kodeina), loša higijena u školskom toaletu...

Šta raditi? Vodite računa da dete unosi dovoljno vlakana. Za doručak mu predložite integralni hleb, žitarice, musli... Kao poslasticu neka jede voće koje sadrži više vlakana nego ceđeni voćni sok, sušeno voće (suve šljive, smokve, kajsije...), zeleno i sveže povrće. Takođe mora da pije više vode. S druge strane mora da smanji unos belog pirinča, testa, krompira, belog hleba, kao i fast-food obroke. Ne bi bilo loše da ima i redovnu fizičku aktivnost.


Ima dijareju
O dijareji govorimo kada dete ima česte i tečne stolice. Ona može biti prouzrokovana infekcijom (gastroenteritis), trovanjem hranom ili se može javiti uz ORL infekciju (na primer, zapaljenje uva).

Šta raditi? Iako se retko dešava da veće dete dehidrira, možete mu ponuditi sokove od povrća i voća (šargarepa, jabuka...). Za obrok mu dajte beli pirinač, testo, krompir, zrelu izgnječenu bananu. Ovakav režim ishrane treba zadržati dok stolice ne postanu normalne.


Oporavlja se od bolesti
Posle neke dečije bolesti ili ORL infekcije, detetu je potrebno da povrati snagu, ali ne oseća veliku glad. Ponudite mu sveže ceđene voćne sokove (od pomorandže, grejpfruta, kivija...) i, ako voli, milkšejk od jagode ili maline. Ovi prijatni napici će mu brzo nadoknaditi neophodne vitamine.


- Mnogi roditelji misle ako djeci sakriju slatkiše da će bolje jesti, ali to je pogrešno. Ono što im oduzimate, to će vjerovatno najviše željeti. Nema razloga da im ne dopuštate da jedu slatko, ali nađite mjeru.

- Nemojte prijetiti djetetu da neće dobiti kolač ako ne pojede ručak ili večeru, jer će ono glavno jelo smatrati nečim lošim zbog čega ne može dobiti nešto što voli i želi. Umjesto te taktike, govorite im kako će od slane hrane postati jaki i veliki.

- Ne tjerajte djecu da pojedu sve što ste im stavili u tanjir. Oni najbolje znaju svoju mjeru u hrani i zato će u zavisnosti od dnevnih aktivnosti ili raspoloženja pojesti onoliko koliko im treba, ni više, ni manje!


Izvori: www.domaci.de
stetoskop.info

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.