subota, 30. ožujka 2013.

Djeca i pohvale


Deca, kao i odrasli, dobro reaguju na malo hvale. Ali, postoji li granica između pohvale deteta za nešto što je dobro uradilo i preteranog hvaljenja i uzdizanja? Ovo je uvek klizav teren – ako ne pohvalite dete za dostignuća rizikujete da ono razvije nisko samopouzdanje, hvalite ga suviše i može da postane zavisno od pohvala za svaki, pa i najmanji uspeh.



Dakle, kako hvaliti dete na takav način da podstaknete njegovo samopouzdanje? Najbolje je da pohvalite dete u situacijama kada je pohvala:

vezana za neku veštinu ili zadatak,
vezana za dečji trud,
usmerena na napredak koji je dete ostvarilo ili
usmerena na neku strategiju zahvajujući kojoj je dete postiglo uspeh.

Budite precizni kada hvalite svoje dete

Iako nema potrebe da hvalite dete kada uradi nešto što se očekuje od njega, kada uspešno reši težak zadatak iz matematike pravo je vreme za iskrenu pohvalu. Međutim, važno je da se ta pohvala odnosi baš na taj zadatak koji je dete uspešno rešilo. Dobra pohvala bi bila "odlično si rešio taj zadatak" umesto "ti si najpametnije dete".

Usmerite se na trud deteta

Kvalitet pohvale je mnogo značajniji nego kvantitet, odnosno ono što kažete, a ne koliko često dete čuje pohvalu. "Ako se usmerite na trud koji je dete uložilo u nešto, a ne samo na njegovu spretnost, hvale nikad previše", kažu dečji psiholozi. Ali, pohvala može da promaši cilj ako je suviše emotivna ili nije usmerena na neko konkretno postignuće. Važnije je da detetu kažete koliko ste ponosni na njega zbog toga što se trudilo oko nečega, nego da mu kažete da je pametno.

Neka se pohvala odnosi na vaše dete, ne na drugu decu

Nemojte da poredite svoje dete sa onim što rade druga deca. Na primer, "danas rešavaš ove zadatke mnogo bolje nego prošle nedelje" je zdravija pohvala nego "ti ove zadatke rešavaš mnogo bolje nego druga deca u tvom odeljenju".

Uspostavite vezu između truda i ishoda

Ako pomognete detetu da uvidi kako se njegov trud isplatio, to je još jedan pozitivan način da ga pohvalite za dobro obavljen posao. Kada ukažete detetu kako je neka posebna strategija dovela do željenog ishoda u stvari ga učite da je ono samo odgovorno za uspeh koji je postiglo. Na primer, bolje je da kažete detetu "odlično – dobro si to uradio jer si iskoristio plan o kome smo pričali" nego samo "odlično si to uradio".

Ukoliko dete hvalite na pravi način, zbog pravih razloga i pravih ciljeva, vi podržavate razvoj njegovog samopouzdanja. Na ovaj način postajete ne samo roditelji koji ga uče kako šta da radi već i poštovaoci njegovih dostignuća.



Izvor:najboljamamnasvetu


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.