Za početak, treba shvatiti da se
o lenjosti misli da je ona nekakva mana ili loša osobina koju treba iskoreniti,
a u biti ona je posledica nekih drugih teškoća koje dete može imati. Neke od
njih su:
Usporen razvoj pojediniih
funkcija ili mentalnog sklopa u celini.
Postoje deca koja u svom razvoju
pokazuju izvestan „zaostatak“ za svojim vršnjacima. To ne znači da se radi o
mentalnoj retardaciji u dijagnostičkom smislu, već o tome da postoje mališani
koji nešto kasnije počinju da sede, hodaju ili govore. Međutim, kada osvoje
neki razvojni korak u stanju su da ga prilično stabilno održavaju. Takvoj deci
školski zahtevi češće ili ređe predstavljaju „preveliki zalogaj“, potrebna im
je pomoć, a ponekad i prilagođavanje programa njihovim trenutnim mogućnostima.
Kada im se to obezbedi, radni elan im se vraća i nestaje „lenjost“ koje nije ni
bilo...
Zdravstvene teškoće.
Ako uvidite da dete ima ukupan
„pad energije“, nije loše proveriti njegovo opšte zdravstvano stanje, jer kada
organizam nije zdrav on štedi energiju za vitalne procese, zbog čega psihičke
funkcije bivaju privremeno manje upotrebljive. Kada se zdravstvani problem
otkloni i mentalno funkcionisanje će se popraviti.
Sporost u radu.
Neki mališani su jednostavo spori
u obavljanju svojih aktivnosti. Ako ih požurujemo i teramo da rade u bržem
ritmu, dobićete gomilu pogrešno obavljenih zadataka i njihov otpor prema bilo
kakvom poslu. Ostavite takvu decu da rade u svom tempu, ali pomozite im da se
bolje organizuju i planiraju svoje obaveze.
Porodične nesuglasice.
Čak i najmanji problemi između
roditelja i dece mogu se odraziti na kvalitet detetovog zalaganja u školi. Dete
koje doživljava da ga u kući manje vole ili cene kažnjava i one koji ga na izvestan
način odbacuju i sebe samog zbog toga što nije u stanju da zadrži njihovu
ljubav. Zbog toga se u njemu javlja revolt, kako prema školskim obavezama tako
i prema onima koje ima u kući. Rešenje leži u smanjenju, odnosno otklanjanju
porodičnih sukoba, a detetu će se ponovo vratiti polet i biće u stanju da brzo
nadoknadi zaostatak u gradivu.
Stav roditelja prema školi.
Nekada deca ne postižu školski
uspeh zato što nisu u dovoljnoj meri stekla poverenje u školu i ono što im ona
može obezbediti u životu. A takav stav uveliko može poticati od neopreznih
izjava roditelja poput : „Šta vredi škola kada se u društvu cene neke druge
stvari, veze, moćne pozicije, poslovi koji donose brzu zaradu...“. Slušajući
takve komentare dete će lako odustati od napora koji treba da uloži u svoje
školske obaveze jer ima sliku da mu ne treba znanje da bi dobro prošlo u
životu. Ako se ovo dogodilo, roditelji treba da se potrude da to isprave i da
njihovo dete počne da oseća da oni cene školu, ali i da ne postavljaju
prevelike zahteve, niti da su opsednuti njegovim uspehom.
Dakle, kada sledeći put
posumnjate da je vaše dete lenjo, prvo razmislite o mogućim razlozima takvog
ponašanja i pokušajte da ih otklonite, jer svi vaši drugi pokušaji da ga
„opametite“ biće od slabe koristi.
BLISKOST SA MAJKOM JAČA OD
SUPERJUNAKA
Arogantnost, lenjost i
agresivnost televizijskih superjunaka svakako su loš uzor deci, zbog čega su
zabrinuti i roditelji i stručnjaci. Kao primer navode Betmena u “Vitezu tame”,
Ajron-mena i mnoge druge. Istraživanja američkih psihologa ukazuju da današnji
akcioni junaci muževnost iskazuju time što potlačuju druge, iskorištavaju žene,
hvališu se bogatstvom, agresivnim ponašanjem, superiornošću i sarkazmom. Dakle,
deci šalju poruku da su svemoćni, ali im daju i drugačije primere - lenčine
koja puši, koja ne mari za higijenu, mrzi školu... Povodljivija deca ugledaju
se na njih. Međutim, neka uspevaju da se odupru stereotipnom ponašanju, kao što
su dečaci koji su tokom odrastanja, a i kasnije u životu, imali bliske odnose s
majkom, prijateljima i porodicom. Američki razvojni psiholog Karlos Santos kaže
da je to zbog toga što su emocionalno pristupačniji i lako odolevaju lošim
uzorima.
Istovremeno, dečaci koji su
bliski sa ocem povode se za lošim uzorima. Santos kao moguće pojašnjenje za to
vidi u činjenici da očevi doživljavaju bliskost sa sinom kao mogućnost
isticanja tradicionalnih, odnosno muževnih uloga.
Psiholozi savetuju da je, ukoliko
želite da mališane naučite da prepoznaju stereotipne oblike ponašanja, najbolje
da im odmalena ukazujete na loše uzore i podsećate ih na prave osobine ljudi.
Majda Janežić, psiholog
izvor:
http://www.tvorac-grada.com/forum/
Korisne
informacije o trudnoći i odgoju djece možete pronaći na:
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.